روش های تامین امنیت ویندوز سرور

مدیر روزنامه · 10:50 1401/01/08

 

تمامی افرادی که با سرورها سروکار دارند یا کسب و کار آنها بر روی سرورهای میزبانی می شود قطعاً با دغدغه تامین امنیت سرور خود مواجه هستند. این موضوع مخصوصاً زمانی که تعداد کاربران استفاده کننده از امکانات سرور افزایش پیدا کند بیشتر حائز اهمیت می شود. در این مطلب قصد داریم که روش هایی را به شما آموزش دهیم که با استفاده از آنها می توانید امنیت ویندوز سرور خود را هر چه بیشتر افزایش دهید و خیالتان بابت مشکلات امنیتی سرورتان راحت شود.

افزایش امنیت سرور ویندوز

 همیشه سرورهای مورد حمله هکرها قرار می‌گیرند که نقطه ضعف هایی در بحث امنیتی داشته باشند. چرا که این ضعف های امنیتی باعث می شود کار هکر برای دسترسی به اطلاعات سرور راحت‌تر شود. در نتیجه با رعایت نکاتی که در ادامه به آن اشاره می کنیم می توانید قابلیت اطمینان و امنیت سرور ویندوز خود را افزایش دهید.

تغییر نام کاربری پیش فرض

 معمولاً زمانی که شما ویندوز سرور را نصب می کنید به طور پیش فرض سیستم عامل از نام کاربری Administrator استفاده می کند. همین موضوع باعث شده است که بیشتر حمله هکر ها بر پایه وجود این نام کاربری در سرور مورد نظرشان برنامه ریزی شود.

 در نتیجه شما با تغییر نام کاربری سرور خود از Administrator به یک نام دیگر می توانید امنیت وب سایت خودتان را افزایش دهید.

استفاده از پسورد قوی

به هیچ عنوان است پسورد های ساده و قابل حدس استفاده نکنید و همیشه از پسوردهای قوی برای اکانت ویندوز سرور خود استفاده کنید.

پسورد قوی به پسورد گفته می شود که شامل حروف بزرگ انگلیسی، حروف کوچک انگلیسی، اعداد و کاراکتر های مختلف مانند @!$# و... باشد.

تنظیم سطح دسترسی کاربران

اگر سرور شما به گونه ای است که چندین اکانت کاربری بر روی آن وجود دارد پیشنهاد می کنیم که در مرحله اول سطح دسترسی کاربران موجود بر روی سرور خود را تنظیم کنید.

نکته دیگری که می تواند افزایش امنیت سرور شما کمک کند فعال کردن احراز هویت دو مرحله ای است.

استفاده از لایسنس قانونی

اگر شما از لایسنس های کرک شده یا غیر قانونی ویندوز سرور استفاده کنید قطعاً باعث کاهش امنیت سرورتان خواهد شد. پیشنهاد میکنیم همیشه با خرید لایسنس قانونی ویندوز سرور امنیت سرور خود را هر چه بیشتر افزایش دهید.

نصب امکانات مورد نیاز

پیشنهاد می کنیم زمانی که می خواهید ویندوز سرور را بر روی سرور تان نصب کنید حتماً از حالت نصب سفارشی استفاده کنید چرا که با استفاده از این گزینه شما می توانید امکانات غیر ضروری که از آن استفاده نمی کنید را غیر فعال کنید.

استفاده از آنتی ویروس و فایروال

شما با استفاده از فعال کردن فایروال خود ویندوز سرور می توانید جلوی برخی از حملات را بگیرید. در نتیجه پیشنهاد می کنیم به هیچ عنوان و در هیچ حالتی فایروال ویندوز سرور خود را غیر فعال نکنید.

یکی دیگر از مواردی که باعث کاهش امنیت سرور شما می شود ویروس ها و نرم افزارهای مخرب هستند. برای موضوع شما با نصب یک آنتی ویروس معتبر می توانید به راحتی ویروس و نرم افزارهای مخرب بر روی ویندوز سرور خود را شناسایی و حذف نمایید.

جلوگیری از نصب نرم افزار های غیر معتبر

حتماً نرم افزارهای مورد نظر خود را از مکان های امن و مطمئن دانلود کنید. در نتیجه به هیچ عنوان نرم افزاری که از آن اطمینان ندارید بر روی ویندوز سرور خود اجرا نکنید چرا که ممکن است باعث مشکلات امنیتی بر روی ویندوز سرور تان شود.

بروزرسانی مداوم ویندوز سرور

شرکت مایکروسافت آپدیت های زیادی را برای سیستم عامل های ویندوز خود ارائه می کند که هرکدام باعث می شود برخی از مشکلات و باگ های امنیتی برطرف شود. در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم همیشه سیستم عامل ویندوز سرور خود را آپدیت نگه دارید و به هیچ عنوان جلوی دانلود و نصب آپدیت ویندوز سرور خود را نگیرید.

سخن پایانی

در این مطلب به شما روش هایی را آموزش دادیم که با استفاده از آنها می توانید هر چه بیشتر امنیت ویندوز سرور خود را افزایش دهید و احتمال هک شدن و دسترسی به اطلاعاتتان را به حد زیادی کاهش دهید.