باتری لیتیوم-یونی خوبه یا لیتیوم-پلیمری؟

سلام خدمت همه همراهان همیشگی فونی شاپ.

امروز میخواهیم در مورد انواع باتری و دو مدل از معروف ترین انها یعنی باتری لیتیم - یونی و لیتیم - پلیمری صحبت کنیم. اول از همه باید بگم که بطور عمده چهار مدل باتری وجود داره :

1-   باتری نیکل - کادمیم

2-   باتری نیکل - فلز هیدرید

3-   باتری لیتیوم - یونی

4-   باتری لیتیوم - پلیمری

مزایا و معایب باتری نیکل – کادمیم چیست؟

مزایا که ... اخه چی بگم ... مزایای چندانی نداره یعنی باید بگم امروزه اصلا این مدل باتری مزایای خاصی نداره . چون وزنش زیاده حجم زیادی را هم اشغال می کند و باعث سنگین شدن گوشی های همراه میشود . از طرفی زمان زیادی طول میکشد که این مدل باتری بطور کامل شارژ شود و متاسفانه شارژ دهی مناسبی هم ندارد . امروزه یکی از مهم ترین معیار های باتری ها ، میزان زمان مکالمه ان ها می باشد . که باید بگم متاسفانه این مدل باتری چندان میزان مکالمه مناسبی هم ندارد . یکی دیگر از مشکلات باتری نیکل – کادمیم داغ شدن بیش از حد باتری هست که باعث تغییر شکل باتری میشه و از همه مهم تر اینکه فلز کادمیم برای طبیعت بسیار سمی مضر هست. این مدل از باتری ها مشکل حافظه دارن .

 

باتری ها مگر حافظه دارند که مشکل حافظه پیدا می کنند؟

در این مورد باید بگم که  باتری های نیکل – کادمیم و باتری های نیکل – فلز هیدرید حافظه دارند . البته منظور از حافظه محلی برای ذخیره سازی اطلاعات نیست . حافظه در اینجا یعنی مثلا شما همیشه گوشیتون رو در محدوده 25 الی 35 درصد شارژ می کنید و مثلا به 80 برسد از شارژ می کشید . برای باتری اینطوری تعریف می شود که وقتی باتری 30 درصد شارژ دارد یعنی باتری خالی شده و وقتی به 80 درصد برسد یعنی کاملا شارژ شده و این موضوع باعث می شود که بعد از مدت زمان خاصی ، باتری از کالیبره بودن خارج شود و عمر مفید باتری کوتاه شود .

حالا بریم سراغ باتری های نیکل – فلز هیدرید:

این بار با باتری هایی روبه رو هستیم که به نسبت حجم و فضای کم تری رو در بر می گیرن و سبک تر نیز هستند. مدت زمان شارژ شدن کمتره و میزان زمان استفاده برای مکالمه بیشتره و باتری ظرفیت بیشتری نسبت به باتری های نیکل – کادمیم دارد اما همچنان مشکل حافظه را با خود به همراه دارند اما حداقل یک خوبی دارد این است که تغییر شکل ظاهری و فیزیکی کمتری نسبت به باتری های نیکل – کادمیم دارند .

 

ایا باتری های لیتیومی – یونی نیز همین مشکلات را دارند؟

 

برای پاسخ به این پرسش خوشبختانه با قاطعیت کامل میگویم خیر .

باتری های لیتیومی – یونی واکنش پذیری زیادی دارند خوشبختانه این مدل باتری ها مشکل حافظه ندارند و بسیار سبک تر و ظریف تر هستند نسبت به دو مدل قبلی و از همه مهم تر اینکه مواد سمی بسیار کمتری دارند . باتری گوشی هایی که قابل تعویض هستند از مدل لیتیومی – یونی می باشد .

باتری لیتیومی – پلیمری:

 

باتری لیتیومی – پلیمری در واقع همان باتری لیتیومی – یونی هست که بهبود و ارتقا یافته است . این مدل باتری اغلب برای گوشی های پرچم دارو میان رده استفاده می شود و مانند مدل قبلی اثر مخرب حافظه ندارد و این مدل باتری بسیار حجم کم و وزن کمتری دارد و قابلیت انعطاف پذیری نیز دارند .

 

تفاوت باتری های لیتیومی – یونی با باتری های لیتیومی – پلیمری چیست ؟

ماده الکترولیت باتری های لیتیومی – یونی از جنس مایع و در باتری های لیتیومی – پلیمری از جنس ژله می باشد و همین مورد باعث اختلاف قیمت بین این دو مدل شده است. در باتری های لیتیومی – پلیمری انرژی تلف شده بیشتر از باتری های لیتیومی – یونی می باشد .

باتری های لیتیومی – پلیمری یک سیستم محافظتی اضافه نسبت به مدل لیتیومی – یونی دارد که تا حد زیادی خطر ترکیدن و انفجار باتری  را کاهش می دهد .

تراکم انرژی باتری لیتیوم – یونی در ابعاد و سایز یکسان بیشتر از باتری لیتیوم – پلیمری است و توانایی ذخیره انرژی بیشتری دارد و سیکل سلامت برای شارژ یک باتری لیتیومی – یونی بین 500 الی 1000 بار شارژ کردن و برای باتری لیتیومی – پلیمری بین 300 الی 500 بار شارژ کردن است .

در کل هر دو مدل مزایا و معایب خاص خود را دارند و شرکت های سازنده بسته به نیاز کاربران و مدل گوشی ها از باتری ها مختلف استفاده می کنند .